Automyyjän arki on tiedon jakamista - “Jaetaan hyödyllistä tietoa autoilijalle”
Myyntityö on tällä vuosikymmenellä hieman erilaista kuin vuosituhannen alussa. Luottamusta ei kerätä enää sulavilla myyntipuheilla tai viekkaalla hymyllä. Nykyään automyyjän arki on tiedon jakamista, asiakaspalvelua ja kokonaisvaltaista opastusta.
“Nyt esimerkiksi asiakas laittoi tekstiviestillä kyselyn autosta, että niitä tulee mitä moninaisimmin keinoin niitä asiakasyhteydenottoja”, kertoo Mikko A. Leinonen Delta Autolta.
Automyyjän arki on värikästä. Se sisältää valtavan määrän kommunikointia autosihteerin, huollon, uuden auton ostajan, vaihtoauton entisen omistajan ja muiden autoliikkeelle tärkeiden yhteistyökumppanien välillä. Hyvä myyjä liikkuu sulavasti keskustelusta toiseen kuin sosiaalinen perhonen. Samalla hän joutuu sykkimään myös fyysisesti.
“Hyötyliikuntaa tulee kyllä päivän aikana. Luontaisesti paljon askelia, kun päivän mittaan liikkuu paikasta toiseen”, Mikko jatkaa.
Kiinnostusta uuden auton hankintaan - noin puolet kaupoista tehdään etänä
Kun ihmisellä on kiinnostusta uuden auton hankintaan, hän usein käyttää itselleen tuttuja kanavia auton etsimiseen. Asiakkaalla on valtava valikoima autoja, mutta hänelle tärkeintä on löytää itselle luotettava kumppani, joka osaa neuvoa sopivan auton hankkimisessa.
“Meillä on monta eri paikkaa, josta meille tulee liidejä. Nettiauton ja Torin kaltaiset markkinapaikat tarjoaa ainakin täällä päin Suomea yleisen tavan etsiä autoja”, kertoo Ilari Heikkinen, joka on automyyjä Delta Auton toimipisteellä Oulussa.
Tällä hetkellä autokauppaa voi tehdä todella helposti kotisohvalta. Muun muassa Delta Auto mahdollistaa autokauppojen tekemisen täysin etänä ilman fyysistä kohtaamista ihmisen kanssa.
“Noin puolet kaupoista tehdään puhelimen ja sähköpostin välityksellä. Niitä tulee nykyään todella paljon olisi kyse auton vaihtamisesta tai uuden auton hankkimisesta”, Ilari jatkaa.
Yhteydenotto verkkosivujen kautta - “jaetaan hyödyllistä tietoa autoilijalle”
Digitaaliset myynti- ja viestintäkanavat ovat isossa roolissa autokaupassa. Erilaisten kanavien hyödyntäminen autokaupassa on yleistynyt todella paljon viimeisten vuosien aikana. Automyyjän tulee siis hallita paljon eri kanavia internetin ihmeellisessä maailmassa.
“Asiakas voi ottaa yhteyttä suoraan verkkosivun chatissa. Delta Auton verkkosivuilla pääsee keskustelemaan aidon asiantuntijan kanssa eikä asiakasta vastassa ole automatisoitu botti”, kertoo Delta Auton digimarkkinoinnin päällikkö Niklas Kiilava.
Myyntichat on hyvä paikka kysyä kysymyksiä matalalla kynnyksellä, jos auton hankkiminen
“Asiakkaat kysyvät useimmiten kysymyksiä, joilla pääsee auton hankkimisessa alkuun. Siellä harvemmin suoraan kaupataan mitään, vaan jaetaan hyödyllistä tietoa autoilijalle”, Ilari kertoo Delta Auton verkkosivujen chatista.
Automyyjät ovat myös sosiaalisessa mediassa - “Selkeästi jäänyt monen autoilijan mieleen”
Ihmisläheistä ja helppoa kommunikointia. Apua ihmiseltä ihmiselle. Näiden lisäksi myyjän on hyvä olla aktiivinen myös omissa sosiaalisen median kanavissa.
“Jos on rauhallisempaa, niin silloin tulee julkaistua sosiaalisessa mediassa vähemmän myös. Ei ole tarkoitus lyödä sitä täyteen mainoksia vaan pääsääntöisesti omia asiakaskohtaamisia”, kertoo sosiaalisessa mediassa nimellä Otto Automyyjä tunnettu Otto Nyström.
Oton sosiaalinen media tarjoaa viihdykettä ja tuuletuksia onnistuneiden kauppojen jälkeen.
“Tunnettavuutta se on tuonut lisää. Se on kasvanut, mitä pidempään on tehnyt. Jos on rauhallisempaa, niin silloin tulee julkaistua sosiaalisessa mediassa vähemmän myös. Ei ole tarkoitus lyödä sinne mainoksia, vaan pääsääntöisesti tuoda esille asioita arjesta kun jotain mielenkiintoista tapahtuu”, Otto jatkaa.
Kuinka paljon ihmiset ottavat yhteyttä Facebookin ja Instagramin kautta?
“Sosiaalisen median kautta tulee muutama kymmenen yhteydenottopyyntöä vuodessa. Sitä kautta olen selkeästi jäänyt monen autoilijan mieleen”, Otto päättelee.